Per Gessle: Texter, klotter & funderingar – Den svenska delen (Roos & Tegnér 2014)
Det börjar med en intervju där Tomas Andersson Wij intervjuar Gessle och de pratar om låtskrivandets konst, därefter är det Sven Lindström som ställer delvis samma frågor och en del nya i en annan intervju, även här med fokus på låttexter. Nu är vi ca 25 sidor in i boken och nu börjar texterna och klottret…

Härifrån och fram till slutet (sidan 272) får i princip varje svensk Gessle-låt breda ut sig över ett blad eller uppslag. Oftast presenteras låttexten i sin helhet, ibland i maskinskriven form lätt att läsa, ibland handskriven av Gessle oftast tydligt skriven, i några fall som snabbt nedklottrade rader, en hel del förstås på sina håll med överstrykningar och justeringar på pappren…

Utöver uppgift om låttitel, årtal, vilken skiva sången varit med på och vem som var artisten att spela in låten (ja, ibland har det ju varit Anne-Lie Rydé, Sven-Ingvars eller någon annan person eller grupp) bjuder Gessle ofta på personliga kommentarer om respektive alster. Det kan vara 5-10 rader, några meningar bara om hur låten kommit till, var den skrivits, spelats in, varför den lagts på is, hamnat på en viss skiva osv.

Låttexterna är i alla fall jag ofta rätt bekant med så det är väl just de här kommentarerna som jag tycker är bokens främsta behållning. Ibland är det full pott för en viss låt, dvs. det bjuds både på komplett text och låtskrivarens egna tankar, ibland visas endast en låttitel och låttext utan kommentarer. Det är såklart lite synd att det ibland saknas. Det borde finnas i alla fall något att säga om varje enskild låt.

Några få sidor (inte så många) bjuder på ett fotografi föreställande Gessle själv och/eller hustrun, vänner, musiker… Mest av allt får vi Gessles klotter. Nästan varje uppslag är som något slags konstverk. Detta är en bok proppfull med små teckningar, blommor, hjärtan, händer, solar, prickar, droppar, abstrakta saker, snirkliga tecken…

Varje sida är ett färg- och formsprakande kollage med (ofta men inte alltid som sagt) en textruta innehållande personlig information om låten, en hand/maskinskriven låttext från ett kopierat papper, en scannad sida från ett anteckningsblock eller något annat och därtill alla dessa tecken, symboler, illustrationer… Ja, det är lekfullt, varierat, artistiskt, färgsprakande, smått kaosbetonat.

Festligt och så, visst, absolut, men jag hade gärna sett mer av de där kommentarerna, fått fler personliga anekdoter och fakta kring låtarna. Boken är en småtrevlig bekantskap rörande Gessles svenska låtproduktion men jag hade förväntat mig lite mer substans.




Per Gessle: Songs, Sketches & Reflections – The English Part (Roos & Tegnér 2014)
Det vore nära till hands att tro att detta är den engelska versionen av Gessles bok Texter, klotter & funderingar, men så är inte fallet. Den här boken har bara upplägget gemensamt med den svenska delen, innehållet är unikt. Detta är 344 sidor som fokuserar på Gessles engelska låtar, text och musik han släppt på skiva med Roxette eller ensam som soloartist sjungandes på engelska. Här dyker förstås också upp texter som andra artister fått och sådant som gömts och glömts…

Sven Lindström intervjuar Gessle om hans textförfattande på de inledande sidorna, om barnsliga formuleringar, kreativitet, förväntningar och att skriva tillsammans med någon.

På sidan 29 och sedan fram till slutet är det Gessles texter och klotter som får fritt spelrum. En sång per sida eller uppslag hamnar i fokus. Det bjuds på fakta kring vilken artist som spelat in respektive låt, vad skivan hette och när den kom, därefter hela låttexten i sin helhet. Antingen maskinskriven rätt upp och ned, som snirklig text, ett kollage eller presenterad i annan konstnärlig form, alternativt som handskrivet original med överstrykningar, ändringar, ackord osv…

För somliga låtar bjuds det också på några högst personliga rader där Gessle kommenterar aktuell sång. Att det är en favorit, att den var tänkt att hamna på en viss platta men ratats, att den skrivits på en viss plats, skrivits för en viss artist, först varit tänkt som en stillsam eller en upptempolåt osv.

De här kommentarerna omfattar oftast bara några få rader och saknas tyvärr för väldigt många låtar, på samma sätt som det efter ett tag blir väldigt tydligt att Gessle verkligen gillar många av sina låtar och anser att många av bidragen till Son of a Plumber-skivorna är hans allra bästa.

Varje ny sida är en färgsprakande explosion av färger och former. En låttext i fokus, javisst, men runtomkring, över och under och ovanpå syns en massa skisser, klotter, foton, anteckningar etc. Någon har haft skoj med att sätta samman de här sidorna, det står klart. Inte en sida är lik en annan. Det är solar och moln, droppar, hjärtan, pilar och cirklar, blommor, personer, cirklar, fyrkanter och mer…

Det är roligt och varierat och boken ser sannerligen mer ut som en riktig konstbok än något annat när man bläddrar i den, olyckligtvis är det så många intryck på sina håll att det faktiskt blir svårt att se och läsa själva låttexten ibland. Det får väl sägas vara ett litet minus. Att det inte heller finns en enda extra kommentar kring somliga låtar, oavsett om de är hits eller rätt okänt material, känns också lite snopet.

Sen saknar man förstås musiken också… En sådan här bok borde egentligen kosta mycket mer men då komma med en medföljande CD med motsvarande låtar inkluderade. Då vore detta en obligatorisk bok i hyllan och ett sant mästerverk! Fast det är klart, en bifogad CD räcker såklart inte för 300 låtar…